YHTEISVASTUUKERÄYS ALKAA 5.2.2023

Tervetuloa kirkkoon 5.2.2023 klo 10!
Yhteisvastuukerääjien siunaus, info, listojen jako ja kirkkokahvit.

Olet lämpimästi tervetullut!

Yhteisvastuukeräys on Suomen evankelisluterilaisen kirkon vuosittainen suurkeräys ja välittämisen kansanliike.

Yhteisvastuukeräyksellä autetaan kaikkein heikoimmassa asemassa olevia syntyperään, uskontoon tai poliittiseen
vakaumukseen katsomatta Suomessa ja maailman katastrofialueilla.

Vuoden 2023 Yhteisvastuukeräys kerää varoja nuorten väkivallan ja konfliktien ratkaisuun ja ennaltaehkäisyyn teemalla ”Nuoret väkivaltaisessa maailmassa”.

Yhteisvastuukeräyksen keräystuotoista 40 prosenttia lahjoitetaan Suomeen. Puolet Suomeen kohdistetuista keräystuotoista jää paikallisseurakunnille nuorten tukemiseksi tehtävään teemanmukaiseen toimintaan sekä seurakuntien auttamistyöhön.

Toinen puolikas kotimaahan jäävästä keräystuotosta osoitetaan valtakunnallisena kumppanina toimivalle Aseman Lapset ry:lleLinkki avautuu uudessa välilehdessä, joka kehittää ja laajentaa yhteisvastuuvaroin koulu- ja nuorisoväkivallan ehkäisemiseen ja vähentämiseen tähtääviä toimiaan. Konkreettisesti keräysvarat käytetään pitkittyneiden ja laajentuneiden koulukiusaamistapausten selvittämiseen K-O-toiminnalla sekä katusovitteluun, jossa sovittelijoina toimivat nuorisotyön ammattilaiset. Kumpaankin menetelmää voidaan hyödyntää monisyisten konfliktien ratkomiseen. Toiminta on konkreetista puuttumista sekä ammattilaisten kouluttamista sovittelijoiksi ja väkivallan ehkäisyn osaajiksi.

60 prosenttia keräystuotosta ohjataan entiseen tapaan kansainväliseen apuun Kirkon Ulkomaanavun katastrofirahastonLinkki avautuu uudessa välilehdessä kautta. Tämänvuotisessa keräyksessä huomioidaan erityisesti Kirkon Ulkomaanavun työ Keniassa, jossa katastrofirahaston avulla tuetaan nuorten koulunkäyntiä maan köyhimmillä, kuivuudesta kärsivillä alueilla. Ilmastokriisi vaikeuttaa paimentolaisperheiden elämää ja toimeentuloa laidunmaiden pienentyessä. Tämä lisää yhteisöjen välisiä konflikteja, joihin myös nuoret joutuvat mukaan. Köyhyys ja epävakaus syventävät sosiaalisia ja toimeentuloon liittyviä ongelmia sekä koulun keskeyttämisiä. Katastrofirahaston avustuksilla tuetaan koulunsa kesken jättäneiden nuorten kouluun paluuta ja koulussa pysymistä sekä annetaan tukiopetusta ja psykososiaalista tukea. Koulutus antaa nuorille paremmat mahdollisuudet toimeentuloon ja rauhan edistämiseen omissa yhteisöissään.

Prosentuaalisesti vuoden 2023 Yhteisvastuukeräyksen tuotto jakautuu seuraavasti:

• N. 20 % keräystuotosta Aseman Lapset ry:n nuorten väkivallan ehkäisemistä edistävään toimintaan.
  • N. 20 % keräystuotosta keräävän seurakunnan päätöksen mukaisesti teeman mukaiseen toimintaan tai seurakuntien auttamistyöhön
  • N. 60 % teeman mukaiseen auttamistoimintaan Kirkon Ulkomaanavun katastrofirahaston kautta.

Vuoden 2023 Yhteisvastuukeräyksen kampanja-aika alkaa sunnuntaina 5.2.2023. Yhteisvastuu-piispana 2023 toimii Oulun hiippakunnan piispa Jukka Keskitalo ja keräyksen suojelijana tasavallan presidentti Sauli Niinistö.

Lähde:  https://www.yhteisvastuu.fi/vuoden-2023-yhteisvastuukerayksella-autetaan-nuoria-vakivaltaisessa-maailmassa/

HUOM! Jos tahdot tehdä hyvää, yksi tapa on juuri nyt lahjoittaa keräysvuoden tapahtumiin arpajaisvoittoja.
Lisätietoja p. 040 8240 812/Ellen

Ellen Mantsinen
Ellen Mantsinen
Vt. diakoni
Tulimäentie 11
73900 Rautavaara

Koulutukseltani olen sosionomi (amk) ja
työkokemusta minulla on reilut 20 vuotta
lähinnä lastensuojelun eri alueilta.
Opiskelen parhaillaan diakoniksi työn ohella,
ja tämän vuoksi olen tavattavissa sovittaessa.
Kun tahdot tavata tai olla yhteyksissä muutoin,
ole hyvä ja soita p. 040 824 0812!

2023-01-31 19:55:43.0