Ensimmäinen kirkko 1827 - 1979

Rautavaarasta tuli Nurmeksen alainen rukoushuone vuonna 1861. Vuonna 1849 Rautavaara muuttui kappeliseurakunnaksi ja erotettiin omaksi seurakunnakseen  vuonna 1894. Rautavaara sai ensimmäisen kirkkonsa v. 1827. Kirkon oli suunnitellut italialaissyntyinen Carlo Bassi. Rakentaminen kesti neljä vuotta. Kirkko oli tyypillinen ristikirkko, ja sitä pidettiin yhtenä Bassin kauneimmista luomuksista. Kirkkoon mahtui noin 1000 henkilöä. Kirkko tuhoutui tuhopolton seurauksena 4.4.1979, kellotapuli säilyi tulelta.

Nykyinen kirkko

Rautavaaran nykyinen kirkko rakennettiin palaneen paikalle ja vihittiin käyttöön 29.5.1982. Kirkon suunnitteli arkkitehtitoimisto Aartelo & Piironen Helsingistä. Kirkkoon mahtuu noin 460 henkilöä. Kirkon työnimenä oli "Feniks" (lintu joka nousee tuhkasta). Kirkon rakennuskustannukset olivat 6,1 miljoonaa markkaa. Pääurakoitsijana toimi rakennusliike Juntunen Iisalmelta. Kirkonkellot sijaitsevat tuhopoltolta säästyneessä kellotapulissa. 18 -äänikertaiset urut rakensi urkurakentamo Tuomi Sotkamosta. Kirkon lattia on Nunnalahden vuolukiveä. Kirkkotekstiilit on suunnitellut taiteilija Pirkko Hammarberg. Alttariveistoksen "Korven Kristus" on suunnitellut ja valmistanut Iisalmelaissyntyinen taiteilija Anu Matilainen. Mäntypuisessa reliefissä metsä nousee Vapahtajan molemmin puolin kohti keskikohtaa muodostaen vaaramaiseman ja huipentuu keskellä Kristuksen hahmoon. Oikea, sivulle viittaava käsi siunaa. Jeesuksella ei ole suuta eikä partaa. Taiteilija perustelee suuttoman Kristuksen näin:" Suun tekeminen oli vaikeaa. Jos suu olisi kiinni, siitä olisi tullut puhumaton Jeesus. Vastaavasti jos suu olisi ollut auki, Jeesus olisi aina sanomassa. Nyt jää katsojan arvioitavaksi, miten Jeesus puhuttelee. Lisäksi Vapahtajan sana tulee Pyhästä Kirjasta, jota seurakunnan palvelijat tulkitsevat kirkkokansalle." Alttaritaulun teko kesti lähes kaksi vuotta.

Tilan tyyppi
Tapahtuman tyyppi